Mantar Hastalığı

Mantar cilt enfeksiyonları, ‘mikozlar’ olarak da bilinen cilt enfeksiyonlarıdır. Mantarlar, canlı veya ölü organik maddelerle yaşayan parazitlerdir. En sık görülen deri hastalıklarından biri ve bulaşıcı bir hastalık olan mantar hastalığı, ciltte kızarıklık, kaşıntı, iltihaplanma ve şişmeye neden olan tek hücreli bir mantardır.

Derinin dış tabakasını, saçı ve tırnakları etkileyen yüzeysel mantar enfeksiyonları yaygın ve genellikle hafiftir. Bununla birlikte, kişi başka türlü iyi değilse veya bağışıklık sistemi baskılanmışsa, mantarlar bazen ciddi hastalıklara neden olabilir.

Vücudun birçok bölgesinde ortaya çıkabilen mantar hastalığı, zamanla ortaya çıktığı bölgeden farklı yerlere yayılabilir. Deride kaşıntı, kızarıklık, pullanma ve iltihaplanmaya neden olabilen mantar türleri, enfekte kişilerle aynı maddeler kullanılarak başkalarına bulaşabilir. Semptomların şiddetine ve hastalığın seyrine göre kremler, merhemler ve medikal yöntemlerle tedavi edilebilir.

Mantar hastalıkları daha çok deride ayak, tırnak, kasık, vajina ve saç gibi bölgelerde ortaya çıkar. Ancak nadiren de olsa dil ve lenf bezlerini de etkileyebilir.

Mantar, doğrudan cilt teması veya bir şeyleri paylaşarak bulaşabilen bir hastalıktır. Özellikle bazı mantar türleri yüksek bulaşıcılıkları nedeniyle kalabalık ortamlarda birden fazla kişiyi etkileyerek salgına dönüşebilmektedir. Çocuklarda görülen mantar enfeksiyonları okul ortamında hızla yayılabilir. Ayakkabı, terlik, havlu, peçete, çarşaf ve nevresim, giysi, çorap gibi eşyaların yanı sıra ortak havuzlar, Türk hamamları, saunalar, banyolar, otel odaları, plajlar gibi alanlarda da mantar başkalarına bulaşmasına neden olur. Mantar toprak yoluyla da bahçe, kumsal, tarla gibi kirli alanlarda kişiden kişiye bulaşabilir. Mantar insandan insana ve hayvandan insana bulaşabilir.

Mantar deri enfeksiyonlarından en çok kimler etkilenir?

Mantar tırnak enfeksiyonlarının yaşlıları veya bağışıklık sistemi zayıf olanları etkilemesi daha olasıdır. Ayrıca diyabetlileri etkileme olasılıkları daha yüksektir. Çocuklarda nadirdirler.

Kapalı ayakkabılarda ayakların terlemesi nedeniyle spor yapanları veya fiziksel işleri olanları etkileme olasılığı daha yüksektir.

Görülme sıklığı en çok olan bireyler şu şekilde sıralanır:

• Aşırı terleme problemi olanlarda,
  • Duş sonrasında vücudunu nemli bırakanlarda,
  • Ayakkabı, havlu gibi eşyaları başkalarıyla ortak kullananlarda,
  • AIDS gibi enfeksiyon hastalıkları bulunanlarda,
  • Ergenlik öncesi dönemde bulunan çocuklarda,
  • Obezite ya da diyabet hastalarında,
  • Hamilelerde,
  • İleri derecede kanser hastalarında,
  • Bağışıklık sistemi ve vücut direnci düşük kişilerde,
  • Elleri sürekli olarak ıslak kalan bireylerde mantar hastalığı görülme ihtimali daha fazladır.

Bir dermatolog mantar deri enfeksiyonlarını nasıl teşhis eder?

Bir dermatolog, mantar cilt enfeksiyonlarını fizik muayene, tıbbi öykünün gözden geçirilmesi ve laboratuvar testleri yoluyla teşhis eder. Enfeksiyon bölgesinde bir deri kazıma veya tırnak parçası analiz için bir laboratuvara gönderilir. Analiz, mantarın olup olmadığını ve ne tür bir mantarın mevcut olduğunu belirleyecektir. Bir kültürü “yetiştirdikleri” için laboratuvar sonucu 5 hafta kadar sürebilir.

Mantar deri enfeksiyonlarını nasıl tedavi edilir?

Tüm mantar tırnak enfeksiyonlarının tedavi edilmesi gerekmez. Fiziksel veya duygusal rahatsızlığa neden olmuyorlarsa, çoğu insan mantarı vücudun diğer bölgelerine veya diğer insanlara yayılmadığından emin olmak için özen gösterilmesine rağmen, onları hiç tedavi etmemeyi tercih eder.

Kendiniz yapabilecekleriniz:

Mantar cilt enfeksiyonları için çoğu ilaç topikal tedavilerdir. Krem, losyon, şampuan ve merhem şeklinde çeşitli mantar enfeksiyonu tedavileri mevcuttur. Bunlardan bazıları eczaneden temin edilebilir, bu nedenle mutlaka doktorunuzu görmeniz gerekmez. Ancak durum kötüleşirse veya reçetesiz satılan ilaçlar ise yaramıyorsa, doktorunuza danışmalısınız.

Cildinizde yayılan bir mantar enfeksiyonunun durdurulmasına yardımcı olmak için yapabileceğiniz birkaç şey bulunur:

• Etkilenen bölgeleri günlük olarak yıkamak.
  • Özellikle dus veya banyo yaptıktan sonra özellikle cildin kıvrımlarını iyice kurulamak.
  • Pamuklu veya teri cildinizden uzaklaştıracak şekilde tasarlanmış bol giysiler giymek.
  • Ayak tırnağı enfeksiyonunuz varsa, ayakları kuru ve tırnakları kısa tutmak.
  • Nefes alabilen, ayağınıza tam oturan ayakkabılar ve pamuklu çoraplar giymek.
  • Giysileri, nevresimleri ve havluları sık sık değiştirmek ve yıkamak.

Enfeksiyonu diğer insanlara bulaştırmamak için:

• Havlu, giysi, fırça veya tarak gibi kişisel eşyaları paylaşmayın.
  • Ayak mantarı veya ayak tırnağı enfeksiyonunuz varsa, ortak soyunma odalarına, yüzme havuzlarına veya spor salonuna çıplak ayakla gitmeyin.

Mantar enfeksiyonunuz varsa, normal yaşamınıza devam edebilirsiniz. Ancak tedaviye mümkün olan en kısa sürede başlamalı ve başkalarına yayılmasını önlemek için iyi hijyen kurallarını uygulamalısınız.

Uzman desteğiyle yapılabilecekler:

Dermatolog, fizik muayeneye dayalı olarak tedaviye başlar, böylece laboratuvar sonucu gelene kadar durum düzelebilir.

Geniş bir cilt bölgesini kaplayan veya tırnaklarınızı veya saç derinizi etkileyen bir döküntünüz varsa, tablet almanız gerekebilir. Topikal bir tedavi kullandıysanız ve işe yaramadıysa, doktorunuz ayrıca tabletler de yazabilir. Sahip olduğunuz mantar enfeksiyonunun türüne ve ne kadar kötü olduğuna bağlı olarak, semptomlarınız ortadan kalktıktan sonra iki haftaya kadar tedaviye devam etmeniz gerekebilir. İlacınızla birlikte gelen talimatları veya doktorunuzun size verdiği talimatları izlemeniz önemlidir.

Bazı mantar enfeksiyonlarının daha uzun süre tedavi edilmesi gerekir. Örneğin, tırnak mantarı enfeksiyonunuz varsa, topikal bir tedavi ile bir yıla kadar veya tabletlerle birkaç ay tedavi etmeniz gerekebilir. Hiçbir zaman tamamen normal görünmese de tırnağınızın iyileşmesi altı aydan bir yıla kadar sürebilir. Mantar enfeksiyonları, özellikle ayak ve ayak tırnaklarında iyileşmiş gibi görünseler bile tekrarlayabilirler.